OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Eller ”jeg ved den har forstået øvelsen men…”. Og ja, jeg ved godt hvad der menes med det ….men den indfaldsvinkel fører os lidt på vildspor når vi taler om at få en adfærd eller hel øvelse til at fungere i forskellige miljøer eller til konkurrence. Faktisk hjælper den os ikke til at komme videre i træningen hvis vi tror at vi kan ændre på hvad hunden ”forstår”.

Sagen er den at ingen ved hvad en hund ”forstår”. At forstå noget vil sige at man har dannet sig eller har en klar forestilling om en sags rette sammenhæng. Ingen kan vide hvad hunde har af forestillinger i deres hoveder – vi kan ikke ændre på hvad de har inde i deres hoveder – vi kan kun se hvad de rent faktisk gør. Vi er også let tilbøjelig til at sige at nu ” gør den det bevidst”. Vi ved heller ikke hvad en hund er bevidst om – eller om den overhovedet kan være det. Men vi ved at hunde kan lære at der er en sammenhæng mellem en adfærd og hvad resultatet bliver af den adfærd.

Vi gør selv masser af ting som vi ikke er ”bevidste” om uden at lægge mærke til hvordan vi er kommet til at få en vane etc. Et klasseeksempel i ”Lydighetstrening i teori og praksis” af Egtvedt og Køste:

”Psykologistuderende har gennem mange år underholdt sig ved at manipulere med deres undervisere. Proceduren er enkel. De studerende aftaler på forhånd at de for eksempel vil ”træne” underviseren til at holde sig på venstre side af tavlen.  Hver gang underviseren befinder sig på venstre side af tavlen, sidder de studerende yderst på stolen, følger koncentreret med og stiller spørgsmål (dette er en særdeles effektiv forstærker for alle som underviser).

Hvis læreren bevæger sig over på højre side af tavlen, begynder de studerende at hviske til hinanden, knitre med madpapir og ser generelt lidt uinteresserede ud. Mod slutningen af timen ser man at underviseren stort set kun befinder sig på venstre side af tavlen. Dette er jo en morsom historie, men det vigtigste at bemærke er at: Når underviseren bliver konfronteret med dette efterfølgende, har han ingen anelse om at han har opholdt sig på venstre side af tavlen – og absolut ingen mening om hvorfor han gjorde det.  ”

Og sådan er det med hundetræning – vi kan ikke vide overhovedet hvad en hund ”forstår” eller om den er ”bevidst” om hvad den gør. Men vi kan klart se hvad hunden gør, nu og her, akkurat under disse omstændigheder. Men når vi siger at vi gerne vil have at hunden ”forstår” hvad den skal gøre, må vi ændre formuleringen og sige: Vi vil gerne have at der er en meget høj grad af sandsynlighed for at den gør det vi har sat som træningsmål.

Hvordan gør vi det? Jo, vi må blive dygtigere til at observere og logføre træningen som det første. Hvis du fører lidt statistik på hvor mange vellykkede repetitioner du får af adfærden hver gang du træner, og du noterer dig under hvilke omstændigheder, ja så kan du få et indblik i hvor høj grad af sandsynlighed der er for at du er på vej mod dit træningsmål. Og husk at omstændighederne – altså miljø, forstyrrelser mm. også er vigtige at tage med i regnestykket. Det nytter ikke kun at have høj grad af sandsynlighed hjemme i haven – den skal også komme op på dit ønskede niveau med forstyrrelser i den grad som du ønsker hunden kan præstere i. Hvordan kommer vi derhen? Vellykkede repetitioner på rette kriterier i mængder! Flydtræning med andre ord.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *